Faguswerk and Bauhaus Building

Faguswerk


Walter Gropius’un ilk mimari tasarımı olarak bilinen Fagus Fabrikası aslında Walter Gropius ve Adolf Meyer’in ortak tasarımı. Modern mimarinin ilk örneklerinden olduğu için mimarlık tarihi açısından çok büyük değere sahip olan Fagus Fabrikası, modernizm akımının yayılmasına öncülük eden bir eser. Yapının tasarımında kullanılan dikdörtgensel hacimler ve yapının üç kat boyunca uzanan cam cephesi, mimarlık tarihi açısından devrim niteliğinde adımlardır. 


Walter Gropius, Peter Behrens’in öğrencisiydi. Fagus Fabrikası’nı tasarlamadan önce, Peter Behrens’in ofisinde çalışıyordu. Her ne kadar iki Alman mimar da endüstriyel tasarıma ilgi duysalar da, farklı düşündükleri noktalar vardı. AEG Tribün Fabrikası özelinde, Behrens, endüstriyel mimarinin  asil ve yüce olması gerektiğini savunurken, Gropius, dış cephe tasarımı yapının strüktürel elemanlarını kapattığı için yapının otantik kimliğinden uzaklaştığını düşünmekteydi. Gropius’a göre, dış cephe tasarımı, yapıda kullanılan strüktürel mantığı göstermeliydi.


Gropius’un endüstriyel mimariye bakış açısı Behrens’ten çok farklıydı. Tren istasyonları, alışveriş merkezleri ve fabrikalar gibi yapıların mimarisinin değişmesi gerektiğine inanıyordu. Bu yapılar, günümüz sosyal ve kültürel değişikliklere göre şekillenmeliydi. Bu nedenle Gropius projelerinde, sosyal nedenleri göz önünde bulundurarak işçiler için daha iyi çalışma ortamları sunan mimari çözümler öneriyordu. Gün ışığı, temiz hava ve temizlik gibi faktörler tasarımın önemli parçalarıydı ve böylece yapılan işin kalitesi de artıyordu.

Fagus Fabrikası, üretim hane, depo, ofis görevi gören bir binalar bütünü. Fagus Fabrikası’nın dış tasarımı en az içindeki faaliyetler kadar önemli. Binanın dikdörtgensel hacmi boyunca devam eden tuğla cephe, yapının en göze batan unsurlarından. Gropius, fabrikanın içerisindeki koşulları iyileştirmek adına, yapının dış tasarımına önem vermiştir.


Mimari olarak Gropius’un fabrikaya kattığı en önemli özellik ise ofis binası. Kompleksteki diğer binaların aksine, bu binanın cephesi tuğladan ziyade camdır. Geleneksel, yük taşıyan yığma dış duvarlar kullanmak yerine Gropius binanın içinde betonarme kolonlar kullanarak cepheyi serbest hale getirmiştir. Gropius’un bu denemesi devrim niteliğindedir. Ofis binasının üç katı boyunca devam eden cam cephenin demir iskeletine yerleştirilen metal paneller, betonarme döşemeyi gizlemektedir. Binada kullanılan en inovatif özellik ise, binanın kenarlarının tamamen cam detaylar ile hiçbir taşıyıcı eleman kullanılmadan çözülmesi.


Fagus Fabrikası 1911 yılında tamamlanmış olsa da, yapının iç mimarisinin tamamen bitmesi 1925 yılını bulmuştur. Yapı, 2011 yılında UNESCO tarafından modern mimarinin gelişmesinde rol oynadığı için dünya mirası seçilmiştir. Fabrika binasının geometrik şekli, ofis binasının cam cephesi ve hafif mimarisi, yapıyı modernizmin öncü eserlerinden biri haline getirmektedir.


Bauhaus Building


Dessau Bauhaus, mimarlık, sanat, endüstriyel tasarım, grafik tasarım ve iç mimarinin kesişiminde ortaya çıkan yeni bir tasarım anlayışında, Walter Gropius tarafından tasarlanan bir yapı. Mimarlığı sonsuza kadar etkileyecek bir yapı olması ümidiyle tasarlanmış Dessau Bauhaus.


Gropius’un o zamana göre daha futuristik olan tarzını ortaya koyan Dessau Bauhaus, neoklasik tarzın da izlerini barındırıyor. Bir tasarım okulu olarak içinde eğitim-öğretim hacimler, öğrenci ve çalışanlar için konut alanları, oditoyum ve ofis alanları barındırıyor. Plan bir rüzgar gülü şeklinde yerleştirilmiş kütleler, arazi ölçeğinde bakıldığında Dessau bölgesinin çevresinde üretilen uçak pervanelerine referans veriyor.


Üç kanattan oluşan Bauhaus Dessau, köprülerle birbirine bağlanmış. İki katlı köprü kısımlarında atölye ve okul fonksiyonları bulunuyor. Alt katlarda ise ofisler var. Konut ve okul alanları ise bu üç kanattan biri ile bağlanmış. Bunun sebebi her yerden yemekhane ve toplantı salonuna erişimin kolaylaştırılmak istenmesi. Okul kanadı, sınıf, yönetim, personel odaları, kütüphane, fizik laboratuvarı, maket atölyeleri ve depo bulunduruyor. Bunlar, iki normal kat ve bir yükseltilmiş zemin katta çözülmüş.

Bodrum Kat Planı

Birinci Kat Planı

İkinci Kat Planı

Üçüncü Kat Planı

Mimarlık ve genel tasarım öğrencilerine yönelik kompleks olması nedeniyle Gropius, tasarımda strüktürel ve teknolojik yenilikleri de katmayı hedeflemiş. Bunlardan bazıları; cam, betonarme ve tuğla kullanımında yenilikler, mantar çatı ve üstünde yürünebilen asfalt karolu çatı kullanımı.



Dessau Bauhaus bina yapım aşamasına bünyesindeki öğrencileri de dahil ediyor; iç tasarımda duvar boyama atölyesi, aydınlatma metal atölyesi, bina yazıları ise basım evi tarafından yapılmış. Böylelikle, bu tasarımıyla Gropius, mimarideki total work anlayışını yansıtmış.

Araştırılan Kaynak: https://www.archdaily.com/87728/ad-classics-dessau-bauhaus-walter-gropius?ad_medium=gallery

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Maison Citrohan

Behiç AK Kimdir?

Evrensel Mekan, Açık Pavyon Tipolojisi