Tasarım
A.
Özet
Metinden
anlaşılacağı üzere tasarım sözcüğüne zaman içerisinde değişik ifadeler
eklenmiş, bu sözcüğün tanımı oldukça genişletilmiştir. Bu kompleksi tanımına karşın
hayatımız birçok alanda tasarım sözcüğü yer almaktadır. Tasarım, zihinde
başlayan bir süreçtir, bu zihindeki fikrin somutlaşması ortaya çıkar. Bu fikrin
tasarlayan özne zihinsel süreçlerden geçirerek elde ettiği fikri farklı bir
zemin üzerine oturtur.
İnsanın varlıkla kurduğu iletişim tezinin
iki yansıması tasarım ve etiktir. İnsanın kurduğu bu iletişim sonucu tasarım
kavaramı içerisinde kuramlar ve düşünce sistemleri yer alırken etik sonucu
eylemler meydana gelir. Bunların her biri zihinsel süreçler sonunda varlık
kazanır, kendiliğinden oluşmazlar.
Her sanat yapıtı bir tasarımdır ve gerçek
varlığın sınırlarını aşar. Bu gerçekliği aşma yeni bir varlık kategorisi
meydana getirir ve buna ‘gerçekliğe katılma’ denir.
Bilim ve tasarım arasında eski çağlardan
itibaren süregelen bir ilişki bulunmaktadır. Etrafındaki nesnelerin olaylara
isteği ilk başta dinsel nitelikte olmuş ancak zamanla bununla yetinmeyerek
aklın devreye girdiği bilime yönelmişlerdir. Bilimin evrim süreci çeşitli
aşamalardan geçmiştir. Örneğin Aristoteles ereksel anlayış temelli bir dünya
tasarım modeli ortaya koymuş ancak Newton ile bu tasarım modeli yıkılmıştır. Demek
ki hiçbir tasarım kalıcı değildir. Ve şartlara ve yaşanan gelişmelere göre
tasarım modelleri geçerliliğini yitire bilmektedir.
Yalnızca fizik
dünyasında değil birçok alanda olduğu gibi canlılar alanında da tasarım
modelleri ortaya çıkar. Bu noktada Darwin önemli bir isim olmuştur. Darwin’in evrim
kuramı tasarım modeline bir örnektir. Bu alanda ortaya çıkan kuramlar da
zamanın ihtiyaçlarına göre değişikliğe uğrarlar. Bu değişim için başarılı bir
zihinsel süreç süzgeci şarttır.
1. Tasarım
kavramı ‘biçim vermek, temsil etmek’ anlamlarının yanı sıra geniş anlamı ile
tasarlama, planlama, eskizler yapma, biçimlendirme ve kurgulama gibi anlamalara
gelmektedir. Yazarın belirlediği ve tanımladığı farklı tasarım eylemlerine
örnek vermek gerekirse, ‘Dünyanı oluşumu, güneşin doğup batması, yer çekimi’ gibi ifadeleri söyleyebiliriz.
2.Sanat yapıtı, işlevselliğe dayanan bir yapıt ve
onları yaratanlar; hepsi birer tasarımcıdır ve ortaya koyulan her şeyin adı
tasarımdır. Aralarındaki fark düşünce ve tasarımdır. Örnek vermek gerekirse Vincent van Gogh’un Starry Night Tablosu, Fariborz
Sahba’nın
Hindistan’ın başkenti Yeni Delhi’de bulunan Lotus Tapınağı; İki örnekte
tasarımdır ve yapan kişiler tasarımcıdır ama tasarım ve işlevsellik farklıdır,
biri resim diğeri ise tapınaktır. Son olarak işlevselliğe mimari açıdan bir
örnek vermek gerekirse kütüphaneler ve okullar bir tasarımdır yalnız işlevsel
olarak farklılık gösterirler.
B.
Ayrıca
Estetik dünyasındaki gerçekliği aşma anlamına gelen “gerçekliğe katılma” kavramı bana kompleks geldi. Bu kavram çerçevesinde “her sanat yapıtı bir tasarım varlığı olduğu kadar, aynı zamanda burada ve şimdi olan bir varlıktır.” cümlesi ne anlama gelmektedir?
Yorumlar
Yorum Gönder